sunnuntai 26. kesäkuuta 2016

Tulppaani matto

Virkkasin ensimmäisen mattoni!  Valitsin Lankavan sivuilta ohjeen tuppaani mattoon. Matto on mielestäni todella kaunis ja ohjekin vaikutti helpolta. Ohjeessa on käytetty esteri ontelokudetta, mutta minä käytin lilli ontelokudetta, jota sain tilattua netistä Lankavan sivuilta.




Mattoa tehdessäni mietin välillä, että olisin voinut tehdä toisenlaisen pienemmän maton ensimmäisenä. Matosta kun tuli yli 150 cm halkaisijaltaan. Mutta ohje oli helppo ja mattoa oli todella koukuttava tehdä, niin ei epätoivokaan iskenyt virkatessa.

Muuten kyllä hermot meinasivat mennä. Tilasin kuteet vyyhteinä ja sain yhden vyyhdin niin isoon solmuun, että luovutin jo sen kanssa. Onneksi kaveri selvitti solmunn ja keri kuteen minulle. :) Siinä hänellä meni kuitenkin koko ilta. Minun hermoni eivät olisi kestäneet.





Moni on kysynyt minulta kuinka kauan aikaa maton virkkaamiseen meni, mutta en oikein osaa sanoa, koska jouduin tilaamaan kudetta kokoajan lisää, kun en aluksi osannut arvioida kuteen menekkiä. Yhteensä kudetta meni 7kg!!! Itse maton virkkaus oli nopeaa, mutta välillä jouduin odottelemaan muutaman päivän kudetoimituksia.

Maton virkkaaminen oli fyysisesti aika raskasta. Varsinkin loppuvaiheessa kun matto alkoi jo painaa monta kiloa olivat niskat ja hartiat todella jumissa. Hierojakin sanoi, että minun pitäisi pitää hieman taukoa, mutta enpä totellut :D


-Terhi



2 kommenttia:

  1. Minä tein juuri saman liinakoossa ja paloi kyllä niin käpy ohjeen kanssa, kirjalliset ohjeet eivät vain sovi minulle! Sinun matosta tuli kyllä ihana ja varmasti vaivan arvoinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulle taas jotenki noi kirjalliset ohjeet sopii paremmin :)Täytyis varmaan tehä enemmän ohjeista, eikä masta päästä, niin oppisin ymmrtämään muitaki ohjeita :D

      Poista